Élménypedagógiai játékok
1. Plüss, mint beszélgetés segítő
Avagy hogyan bírhatod rá őket, hogy elmondják a gondolataikat, de ne vágjanak egymás szavába?
Eszközigény: bármilyen plüss
A játék megnyitása: A gyerekekkel alkoss egy kört, mindenki üljön törökülésbe a szőnyegre, párnára. Mondd el a gyerekeknek a játékszabályt.
A játék menete, játékszabályok: Néhány variáció:
- Bárkinek lehet dobni, de csak annak, aki kéri. Ezzel eléred, hogy a résztvevők maguk irányítsák a beszélgetést. Mindig az dönti el, hogy ki legyen a soron következő felszólaló, akinél ott van a plüss.
Ezzel azonban még csak azt oldottad meg, hogy ne vágjanak egymás szavába. Persze a félénkebbek is gyűjthetnek bátorságot ebből, hiszen látják, hogy a többiek is meghallgatják egymás véleményét, de ettől azért többet is tehetsz.
Ha el tudod érni, hogy a foglalkozás elején mindenki megszólaljon, akkor sokkal könnyebben fognak szót kérni a későbbiekben is, hiszen már volt egy pozitív élményük ezzel kapcsolatban2. A plüssöt körbe kell adni, vagyis aki beszélt az tovább adja a mellette levőnek. Természetesen ebben az esetben is lehet passzolni. Ilyen esetben egyszerűen csak tovább kell adni a plüssöt a következőnek. Sokkal könnyebb úgy megszólalni, hogy szót kap a résztvevő (a kezébe kapja a plüsst), mint ha kérnie kellene.
- Te dobod oda valakinek a plüssöt, aki visszadobja neked, majd ismét Te választasz. Akár olyan résztvevőnek is dobhatod, aki nem kérte a plüssöt.
Megszólíthatod azokat, akik maguktól nem szólaltak volna meg és ezáltal a későbbiekben könnyebb lehet nekik az újra megszólalás.
Az is előfordulhat, hogy valaki semmiképpen sem akarja elmondani a gondolatait. Mondjuk mert túl intimnek éli meg. Tiszteletben tartva a választás szabadságát ilyen esetben egyszerűen csak vissza kell dobnia a plüssöt Neked. Ennek a variációnak pont az az előnye, mint ami egyben a hátránya is, vagyis az, hogy túlnyomó részt nem a résztvevők irányítanak.
- A résztvevők bárkinek dobhatják a plüssöt (nem csak annak, aki kéri). Természetesen ebben az esetben is bárki dönthet úgy, hogy nem tesz eleget a "felkérésnek" és egyszerűen csak tovább dobja a plüssöt. Ezt a variációt elsősorban, akkor érdemes használni, amikor már kialakult a beszélgetés kultúra.
A játék lezárása: Ha mindenki elmondta a véleményét.
Szorít az idő?
- Segítsd a résztvevőket abban, hogy tömören fogalmazzanak!
- Villám visszajelzés időveszteség nélkül! Érdemes valamilyen jelzéseket kitalálni a szavak helyett. Pl.
- Ha egyetért az elhangzottakkal, akkor emelje fel a hüvelykujját és mutasson egy "like" jelet.
- Ha el akarja ismerni a beszélőt, akkor pedig a két kezének két mutatóujjával egy láthatatlan szívet rajzol a levegőbe.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérd meg a résztvevőket. Ha nem sikerült egyből a gyakorlat, akkor is pozitív megerősítést közvetíts feléjük! Köszönd meg, hogy játszottak veled.
2. Add tovább!
Eszközigény: pohár, kis víz
Az előkészítés feladatai: Egy műanyag pohárba tölts vizet. Majd rendezd be a helyszínt, hogy ott körben állva/ülve, biztonságosan tudjatok játszani.
A résztvevők bevonásának lehetőségei az előkészítésbe: Elvehetik a párnát és körbe helyezhetik őket a szőnyegen.
A játék megnyitása: A gyerekekkel alkoss egy kört, mindenki üljön törökülésbe a párnájára. Mondd el a gyerekeknek a játékszabályt, és hívd fel a figyelmüket arra, hogy óvatos és lassú mozdulatokkal adják tovább a poharat a társuknak, annak érdekében, hogy ne ömöljön ki a víz.
A játék menete, játékszabályok: Üljetek körbe, mindenki törökülésbe. A játékvezető az egyik oldalán ülő gyereknek átnyújtja a poharat, melyben víz van. A játék célja, hogy úgy kell továbbadni a vízzel teli poharat, hogy ne loccsanjon ki belőle a víz.
A játék lezárása: Ha visszaért a pohár a vezetőhöz, akkor ér véget a játék. Sikeres, ha egyszer sem loccsant ki belőle víz. Ha mégis kiloccsant, akkor mondhatod a gyerekeknek, hogy egy újabb kört játszatok, melyben biztosan nem fog kiloccsani a víz, és elindítod újra a poharat.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérd meg a résztvevőket. Ha nem sikerült egyből a gyakorlat, akkor is pozitív megerősítést közvetíts feléjük! Köszönd meg, hogy játszottak veled.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha már begyakorolták párszor a játékot, akkor játszhatjátok csukott szemmel is. Értelmeszerűen ebben az esetben ne töltsd teli a poharat vízzel.
A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelemmel kell kísérned a pohár útját, hogy megelőzd az esetleges baleseteket (pl. leöntik magukat a gyerekek). Fontos a biztonságos és nyugalmi légkör megteremtése.
Egyéb/megjegyzés: Saját tapasztalatom az, hogy játszható 3 éves gyerekekkel is a játék, nagyon szeretik ők is. Csukott szemmel is próbáltuk, azt viszont 4+ éves gyerekekkel ajánlom. A játék fejleszti a fókuszálást, koncentrációt, együttműködést.
Szükséges biztonsági intézkedések: Hívd fel a játékosok figyelmét, hogy óvatos és lassú mozdulatokat tegyenek miközben körbe adják a poharat (melyben víz van).