Jó gyakorlatok
1. Mozgás
A tevékenység helye, ideje: Bp.18
Egyesített Óvoda Pestszentlőrinci Lurkó-liget Tagóvodája, lila csoport
2022. 12. 07.
A tevékenység irányítója: Kantáné Kovács Katalin
Korcsoport: Lila vegyes csoport középső és nagycsoportosai
A tevékenység tartalma:
- Járás-, futásgyakorlatok
- Fő gyakorlat: Egyensúlyozó járás padon, alacsony gerendán, padlóra ragasztott vonalon előre/hátra és oldalra haladással, karmunkával.
- Kiegészítő gyakorlatok
- Játék: Szobrász
- Relaxáció, pihenés
A tevékenység célja:
Változatos, örömteli tevékenységekkel, és gyakorlási formákkal a testi képességek fejlesztése, a gyermeki szervezet teherbíró képességének, egészséges fejlődésének elősegítése. A természetes mozgásokkal az alapvető mozgáskészségek kialakítása, a testi és ezáltal a szellemi teljesítőképesség fokozása.
Fejlesztési feladatok:
· Nevelési feladatok:
Szabálykövető társas viselkedés, együttműködés, pozitív énkép, önkontroll fejlesztése.
· Didaktikai feladatok:
Új mozgásforma megismerése, ismert mozgásformák gyakorlása.
· Képességfejlesztés:
- Értelmi képességek: Térészlelés, vizuális, akusztikus irányított figyelem, motoros emlékezet, keresztcsatornák fejlesztése. Lateralitás alakítása.
- Motoros képességek: Kondicionális (erő, állóképesség, gyorsaság) és koordinációs (nagymozgások, szem-kéz, szem- kéz-láb koordináció, egyensúlyérzék, téri tájékozódás, testséma, finommotorika, Ritmus, reakció, kinesztetikus differenciálás – mozgásérzékelés, gyorskoordináció, állóképességi koordináció) képességek fejlesztése.
- Anyanyelvi képességek: Légző gyakorlattal a beszédszervek erősítése.
Szervezeti forma: Kötött
A fejlesztés módszerei: Bemutatás, magyarázat, beszélgetés, segítségadás, gyakorlás, hibajavítás, ellenőrzés, értékelés.
A fejlesztés eszközei: Tornapadok, zsámolyok, kéz nyomatok, Wesco eszközök, koordinációs létra, lábtappancsok.
Integráció más területekkel: Anyanyelvi nevelés: Légző gyakorlatokkal. Névutók használata: előtt, mögött, fönt, lent, között
A tevékenység felépítése, lépései
· A feltételek megteremtése
- Tornaruha átvétele a teremben. (Vizuális foglalkozás és szabad játék után a tornasarokban elhelyezett székeken 09.40-től. Mozgás foglalkozás 10.00-10.45)
- Mosdóhasználat, sorakozás, indulás a tornaterembe babzsákkal a fejen egyensúlyozva.
· A tevékenység logikai lépései/Fő rész 35'
Légzőgyakorlat: Járás közben mélytartásban szájon át kifújják a levegőt. Karlendítés magastartásba, orrukon át beszívják a levegőt.
Járás, futásgyakorlatok:
- Óriásjárás
- Járás magas térdemeléssel, páros karlendítés oldalsó középtartásba
- Járás tyúklépésben
- Sasszé
- Futás körben, jelre különböző feladatok végrehajtása
- Futás, jelre irányváltoztatás.
Fő- és kiegészítő gyakorlatok sorrendje:
- Egyensúlyozó járás padon.
- Mászás bordásfalra föl, bal kézzel a kéz forma megérintése.
- Tovahaladás bordásfalon.
- A túloldalon jobb kézzel a kéz forma megérintése, mászás bordásfalról le.
- Csúszás hason/háton akadály alatt talajon fejjel előre.
- Egyensúlyozó járás oldalirányban alacsony gerendán, karlendítéssel mélytartásból oldalsó középtartásba.
- Fellépés-lelépés zsámolyról karlendítéssel mélytartásból oldalsó középtartásba.
- Egyensúlyozó járás előre talajra ragasztott vonalon.
- Szökdelés meghatározott módon koordinációs létra fokai között.
- Nyusziugrás előre két vonal között a kéz, a láb vonalon kívül.
- Előre/hátra/át lépések különböző távolságra lévő tárgyak fölött.
· A tevékenység lezárása 10'
- Játék: "Szobrász játék"
- Elköszönés
2. Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
A tevékenység helye, ideje: Bp18Egyesített Óvoda Pestszentlőrinci Lurkó-liget Tagóvodája, lila csoport
2022. 12. 07.
A tevékenység irányítója: Kantáné Kovács Katalin
Korcsoport:Vegyes
A tevékenység tartalma: Só-liszt gyurma sütemények készítése a kis cukrászmesterek által, a babakonyhai játék gazdagítására, az ünnepvárás hangulatának megteremtése.
A tevékenység előzményei:
- Család. Családi szerepek. Kinek mit jelent a család.
- Szüleink foglalkozása.
- Ismerkedés ismert és kevésbé ismert foglalkozásokkal.
A tevékenység célja:
A gyermekek egyéni fejlettségéhez és képességéhez igazodva a képi-plasztikai kifejezőképességük alakítása, élmény- és fantázia világuk gazdagítása, a vizuális alkotáshoz szükséges készségeik megalapozása, fejlesztése.
Fejlesztési feladatok:
Nevelési feladatok: Türelem, kitartás, feladattudat fejlesztése, esztétikai érzékük, szép iránti fogékonyságuk alakítása, egymás munkájának megbecsülése, elismerése.
Didaktikai feladatok: Gyerekek figyelmének felkeltése, tanult munkafolyamatok gyakorlása, alkalmazása.
Képességfejlesztés:
- Értelmi képességek fejlesztése: Érzékelés – észlelés, figyelem, gondolkodás, emlékezet, képzelet fejlesztése.
- Szociális képességek fejlesztése: Önismeret, önértékelés, alkalmazkodó- és együttműködő képesség fejlesztése.
- Anyanyelvi képességek fejlesztése: Beszédértés, szövegértés fejlesztése, szókincsbővítés, kommunikációs készség alakítása.
- Testi képességek fejlesztése: Finommotoros koordináció fejlesztése.
Szervezeti forma: Kötetlen.
A fejlesztés módszerei: Szemléltetés, beszélgetés, magyarázat, gyakorlás, ellenőrzés, értékelés.
A fejlesztés eszközei: Só-liszt gyurmák, sodrófák, gyúró deszkák, süteményformák, tálca, kötények.
Munkaforma: Mikrocsoportos, egyéni.
Integráció más területekkel: Külső-világ tevékeny megismerése, verselés, mesélés, ének-zene.
A tevékenység felépítése, lépései
I. A feltételek megteremtése
- Szükséges eszközök előkészítése, munkaterület kialakítása.
- Motiváció:
"Süssünk, süssünk valamit" kezdetű gyermekdal eléneklése.
Téma felkínálása: "Ki szeretne megismerkedni a cukrász mesterséggel és velem só-liszt gyurma süteményeket sütni?"
Ujjtorna:
"Ujjaimat mutogatom, közben vígan mondogatom…"
"Szita-szita sűrű szita…"
II. A tevékenység logikai lépései/Fő rész
Eszközök kiosztása, köténykötés, munkafolyamatok megbeszélése:
- A gyurma tapintása, gyúrása, nyújtása.
- Formák szaggatása.
- Az elkészült munkák összegyűjtése, szárítása.
- Az elkészült munkák értékelése.
III. A tevékenység lezárása, átvezetés más tevékenysé(gek)be
Lehetőség más tevékenységekre:
- Babakonyhai játék gazdagítása: Vendégeket várunk, terítsünk meg a vendégeknek. A gyerekek által készített karácsonyi sütemények felhasználása.
- Építés, szerelés, babaházas, fodrászos, számítógépes, játékok.
- "Mesterségek kirakó".
- "Foglalkozások" memória.
Reflexió 2022. 12. 07.
Az életkori és fejlettségbeli különbségek miatt a tervező, szervező, lebonyolító munkánk nagyobb odafigyelést, felkészültséget kíván. Csoportösszetételünk: 24 fő: 10 kiscsoportos, 8 középsős, 6 tanköteles korú.
A kicsik nagyon nagy odafigyelést igényelnek! Nagy segítség a dadus nénik, pedagógiai asszisztensek jelenléte. A szervezett foglalkozásokat nehéz lenne megtartani nélkülük az eltervezett módon.
Szabad játék tevékenységei, előzmények:
A család témakört kezdtük el már több mint egy hete a gyerekekkel. Az adventi időszak, az ünnepre való készülődés remek alkalmat teremt arra, hogy belemerüljünk a család témakörébe. A családhoz kapcsoltuk az otthon feldolgozását, kik laknak a családi házban, kinek milyen szerepe van otthon. Szót ejtettünk arról, hogy kinek mivel foglalkoznak a szülei, milyen mesterségeket, foglalkozásokat ismernek.
Mivel az ismeretnyújtás, tapasztalás, fejlesztés legalapvetőbb eszköze a játék, ezért sok-sok játéktevékenységgel készültem ebben a témakörben, melyekből a gyerekek szabadon választhattak a mindennapok során. Igyekeztem úgy összeválogatni a játékokat, hogy azok között kicsik-nagyok megtalálják a képességeikhez, érdeklődésükhöz valót. Egy-egy tevékenységet több oldalról is megközelítettünk:
- Építő munkások – Papír- szivacs téglákból, fakockákból, homokból, a nagyobbak fa fejlesztő-házépítős játékból is választhattak. Aki homokozott, annak természetesen a takarítást is gyakorolni kellett.
A nagyokkal közösen terveztünk, építettünk papírból babaházat, melyet a gyerekek által készített bútorokkal, textil kiegészítőkkel be is rendeztünk. Ők találták ki, hogyan legyen lépcső, hol legyen a fürdőszoba…. Közben kőművesek, ácsok, szobafestők, asztalosok voltunk. A kisfiúkkal pedig garázst készítettünk autózáshoz.
- Szerelőknek matatófalat készíttettem és van egy kicsit nehezebb csavarozó-szerelős fa játékunk is.
- Szövés technikáját is több fokozaton keresztül gyakoroltuk. Nagyobb papírdoboz oldalából készített kereten dekorgumi csíkokkal lehetett gyakorolni, majd kisebb szövőkereten fonallal egyénileg, végül a nagy szövőkereten közös szőnyeg készül.
- A fodrászos játéknál hajfonást, gumizást, frizurakészítést, masnikötést gyakorolhattak a gyerekek. De lehetőség volt papír fejek hajkölteményét is elkészíteni.
- Terveztem két számítógépes játékot is:
- Az egyik játék az, hogy az interaktív tábla segítségével tervezhettek, rajzolhattak a gyerekek. Nagyon jó lehetőség többek között a finommotorika fejlesztésére, hiszen azok is szívesen rajzolnak rajta, akik nem igazán ülnek le asztalhoz színezni, rajzolni. Többek között ezért is terveztem a mai napra gyurmázást, mert a kicsik mellett a középsős fiúknak is nagy szükség van a megsegítésre ezen a területen.
- A másik, papír mappából és teásdobozból készült "laptop". A teás dobozos kisebbeknek való, gombok válogatása a cél, szín, ill. nagyság szerint. A mappás laptop nagyobbaknak való, többféle cserélhető, letörölhető feladatlappal.
Közben a szülőket is bevonva újrahasznosítottunk, környezettudatosak voltunk.
Nem feledkeztünk meg mindeközben az ünnepi készülődésről sem. Így kapcsolódott a témánkhoz a vizuális tevékenység anyaga is.
Vizuális
Célom: A gyermekek egyéni fejlettségéhez és képességéhez igazodva a képi-plasztikai kifejezőképességük alakítása, élmény- és fantázia világuk gazdagítása, a vizuális alkotáshoz szükséges készségeik megalapozása, fejlesztése.
Legfontosabb feladatom a sokoldalú tapasztalatszerzés az egész nap folyamán. Érzékelés (látás, hallás, tapintás) – észlelés (szemfixáció, alaklátás, tapintás, keresztcsatornák), figyelem, gondolkodás, kreativitás fejlesztése. Valamint az, hogy tanuljanak meg játszani, a játékszerekre vigyázzanak azokra, rendeltetésszerűen használják, hiszen látható, tapasztalható, hogy mennyit dolgoztunk egy-egy eszközzel.
Nagyon nagy probléma nálunk az is, hogy nem figyelnek sokszor egymás, vagy a felnőtt mondandójára. Ezért a nagyok sokszor nem értik meg a feladatot, vagy nem jól hajtják végre, nem fejezik be a kért dolgot. Sokszor csak a mondat első felét hallják meg. Igyekszem arra is figyelni, hogy ezen a területen is fejlődjenek.
Mozgás
A mozgás foglalkozáson a középső-és nagycsoportos korú gyerekek vettek részt. A szabad játék után a gyerekek a teremben öltöztek át tornaruhába, mosdóhasználat után indultunk a tornaterembe.
A foglalkozás során célom volt: Változatos, örömteli tevékenységekkel és gyakorlási formákkal a testi képességek fejlesztése, a gyermeki szervezet teherbíró képességének, egészséges fejlődésének elősegítése. A természetes mozgásokkal az alapvető mozgáskészségek kialakítása, a testi és ezáltal a szellemi teljesítőképesség fokozása.
A mai és a havi mozgás tevékenység legfontosabb feladata az egyensúlyérzék fejlesztése volt.
Az egyensúlyérzék és a mozgás fejlődése szoros összeköttetésben áll az értelmi képességekkel. Egyensúlyozáskor idegrendszerünk (pontosabban a vesztibuláris idegrendszer) érzékeli a térbeli helyzetünket, korrigálja a mozdulatainkat, megfelelően működteti a szemmozgásunkat, felügyeli az izomtónusunkat és mozdulataink sebességét. Ha nem megfelelően fejlődik, problémák adódhatnak például a szem-kéz koordináció területén, vagy a téri tájékozódás során (mindkettő nélkülözhetetlen az írás-olvasás tanulásához).
A berendezett tornateremben körben biztosítottam helyet arra, hogy a bemelegítő légzőgyakorlatot, járás-futás gyakorlatokat el tudjuk végezni. A bemelegítés során a szervezet sokoldalú átmozgatására törekedtem, ami felkészíti a szervezetet a fokozott terhelésre. A bemelegítés mozgásanyagának célja a keringésfokozás volt, klasszikus módszerrel (a tornateremben járás, -futás gyakorlatokkal, karmunkával), olyan rávezető gyakorlatokkal, amely a főgyakorlat elsajátításának lehetőségét biztosítja, könnyíti meg.
A foglalkozás fő részének anyaga: Egyensúlyozó járás kül. magasságú és alátámasztású felületeken.
A kiegészítő gyakorlatok ismert mozgásformák. Az anyag kiválasztásánál figyelembe vettem az életkori sajátosságokat.
A mozgás tevékenységek anyaga óvodáskorban:
3-4 évesek: Természetes mozgások, nagymozgások fejlesztése (Járások, futások, csúszások, kúszások, mászások, talajon, szereken, tárgyak alatt, fölött, azok megkerülésével.) Testrészek ismeretét célzó gyakorlatok, tárgyakhoz viszonyított testhelyzetek gyakorlása.
5-6-7 évesek: A természetes mozgások, nagymozgások fejlesztése mellett a tér mozgásos megismerése, egyensúlyérzék, szem-kéz, szem-láb koordináció fejlesztése, oldaliság tanítása. Finommotorika, keresztcsatornák fejlesztése, észlelés fejlesztése.
Az egyensúlyérzék fejlesztése ebben az életkorban azért lényeges, mert a vesztibuláris rendszer fejlettsége a központi idegrendszeri folyamatok fejlettségének a mutatója. Ingerlése segíti az idegrendszeri folyamatok érését, ezen keresztül befolyásolja a kognitív folyamatok fejlődését.
A gyakorlás során törekedtem arra, hogy a változatos tartalmú, változó irányú mozgásokat a testsémára, oldaliságra koncentrálva, névutókat helyesen alkalmazva, a motoros szeriális sorrendet betartva gyakorolják a gyerekek.
Nem szoktam mindig ilyen sok kiegészítő gyakorlatot alkalmazni, mert szeretem alaposabban ellenőrizni a mozgások helyes kivitelezését. Ezek azonban ismert kiegészítő feladatok voltak. Ezen kívül számítottam arra, hogy sokan leszünk és nem szerettem volna ha sok a várakozási idő, nagy torlódások alakulnak ki.
A mozgás-beszéd ritmusának gyakorlására is hangsúlyt fektetek. A térpercepció és a verbalitás eltérően fejlődik. A nyelvelsajátításának az időszaka korábbra tehető, mint a térészlelés kialakulásáé. Ezen kívül a nemek között is eltérés figyelhető meg. A lányoknál a beszédkészség, a fiúknál a térpercepció fejlődik hamarább. A két funkció eltérő fejlődésének az oka, hogy kialakulásuk különböző agyi régiókhoz kapcsolódik. A verbális a bal, a térészlelés a jobb félteke működéséhez. A verbalizáció összekapcsolása motoros feladatokkal mindkét funkció fejlődését elősegíti.
A mozgás tevékenységet önfeledt játékkal zártuk, mely eszköz nélküli, hangulatos, egyszerű feladatot, szabályt tartalmazó, könnyen elsajátítható mozgásos játék volt.
Nagyon fontosnak tartom a szervezett, irányított, fokozatosságot, egymásra épülést figyelembe veveő mozgásfoglalkozásokat. Hiszen a mozgás a testi képességek fejlesztésén túl hatással van a kognitív képességek fejlődésére (motoros memória, szándékos, irányított figyelem, problémamegoldó gondolkodás, döntés stb.), együttműködő készség – kooperáció (sorváltóversenyek, csapatjátékok, kooperatív játékok), kompromisszumkészség, lemondás, önfeláldozás (akaratosság, önzés visszaszorítása), kölcsönös felelősség és függés (csapatjáték), önállóság, kreativitás, tolerancia, türelem-megértés, másság elfogadása, önelfogadás – helyes önértékelés kialakítása (mérhető teljesítmények!), reális énkép, önfegyelem, kitartás (segít a sikerélmény) alakítására.
A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy az óvodában (iskolában), ill. ebben a korban nagyobb szerepet kell biztosítani a mozgásnak, mert a tanulási zavarok megelőzésében, ill. leküzdésében fontos szerepet játszik.
3. Mesés játék IKT alkalmazásával
A tevékenység megnevezése: Verselés, mesélés (mese)
A tevékenység helye, ideje: BP18 Egyesített Óvoda Pestszentlőrinci Lurkó-liget Tagóvodája, "Lila csoport" 2023. 03. 22.
A tevékenység irányítója:Kantáné Kovács Katalin
Korcsoport:vegyes
A tevékenység tartalma:
Grimm: A békakirály című ismert mese
feldolgozása. Produktív mesélés játékos tevékenységek és info- kommunikációs
eszköz alkalmazásával.
A tevékenység előzményei:
- Víz világnapja – Kísérletek, tevékenységek, játékok a vízzel. A víz haszna, takarékosság fontossága. A víz élővilága. Terepasztal készítése.
- IKT:
https://www.nkp.hu/tankonyv/kommunikacio_6/lecke_05_001
https://wordwall.net/hu/resource/12610909/p%C3%A1ros%C3%ADt%C3%B3-v%C3%ADz
- Grimm: A békakirály – interaktív mesélés
A tevékenység célja: Közvetlen élményszerzés, komplex képességfejlesztés a gyermekek játékosságára és kíváncsiságára támaszkodva. Az irodalmi alkotások megszerettetése; a mese által a gyermekek szemléletmódjának, világképének kialakítása; a mese dramatizálásának előkészítése. Ikt kompetencia alakítása.
Fejlesztési feladatok:
· Nevelési feladatok: A közös játékkal, verseléssel a gyerekek kapcsolatteremtő, együttműködő, alkalmazkodó képességének alakítása.
· Didaktikai feladatok: A gyermekek természetes beszéd- és kommunikációs kedvének fenntartása, ösztönzése kérdésekkel, képekkel, élmények felidéztetésével. Ismert mese bemutatása, a szereplők, a fordulópontok érzékeltetése színes előadásmóddal, játékokkal. Az élmény tovább éltetése; átvezetés a szabadjátékba.
· Képességfejlesztés:
- Értelmi képességek fejlesztése: Érzékelés, észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás, fantázia, kreativitás, keresztcsatornák fejlesztése.
- Szociális képességek fejlesztése: A közös mese-játékkal, a közös átéléssel együttes élmény nyújtása, a közösségi érzés, Alkalmazkodó- és együttműködő képesség fejlesztése.
- Anyanyelvi képességek fejlesztése: A mese szóhasználatának segítségével a gyermeki nyelv szókincsének és kifejezőkészségének fejlesztése. Beszédhanghallás, artikulációs készség fejlesztése.
- Testi képességek fejlesztése: Nagymozgások, téri tájékozódás fejlesztése. Finommotorika, szem-kéz koordináció, ritmusérzék fejlesztése.
Szervezeti forma: Kötetlen
A fejlesztés módszerei: Beszélgetés, magyarázat, szemléltetés, gyakorlás, ellenőrzés, értékelés.
A fejlesztés eszközei: Játéktevékenység eszközei: Horgászos játék, Tisztítsuk meg a tavat! Békák a tóban – csipeszes játékok. Vízi világ, Békás sudoku, Amőba, Malom – logikai gondolkodást fejlesztő játék. Virággyűjtögető – matematikai játék. Mese eszközei: mesekapu, béka báb, kislabda, a mese állomásait ábrázoló képek, játékok, kampó 2 db. Interaktív tábla
Munkaforma: Egyéni, páros, mikro csoportos, csoportos
Kapcsolata más műveltségterületekkel: Külső világ tevékeny megismerése; mozgás; ének, zene, énekes játékok, gyermektánc, rajzolás, mintázás, kézimunka.
A
tevékenység felépítése, lépései
· Szervezés: Megfelelő hely, eszköz, elegendő idő biztosítása.
· Pszichés feltételek: Derűs, nyugodt, érzelmi biztonságot nyújtó, elfogadó csoportlégkör megteremtése. A gyermek kezdeményezési lehetőségének, önállóságának tiszteletben tartása.
· Játéktevékenységek felkínálása:
- Horgászos – ügyességi játék.
- Békák a tóban – csipeszes játék.
- Tisztítsuk meg a tavat – csipeszes társasjáték.
- Vízi világ - memória.
- Virággyűjtögető – matematikai kártyajáték.
- Ültessük be a kiskertet! – páros játék.
- Sudoku játékok, Amőba, Malom, Mátrix– logikai gondolkodást fejlesztő játék.
- Sport poharak – ügyességi, szem-kéz koordinációt, jobb-bal differenciálást segítő játék.
· Motiváció:
- Békabáb elrejtése, megtalálása a csoportszobában. Tervszerű, spontán (indirekt) kezdeményezéssel a gyerekek érdeklődésének felkeltése.
- Mesekapun át belépés a mesébe: G. Joó Katalin: Mesekert
II. · A tevékenység logikai lépései/Fő rész 30'
A mese feldolgozása:
- Bevezetés:
"Volt egyszer egy király s annak három lánya. Szép volt mind a három, de különösen a legkisebb…"
Játék: Hideg-meleg játék
"…Várj csak, várj, kiáltott a béka, vigyél magaddal, én nem tudok úgy szaladni, mint te! De hiszen brekeghetett, ahogy a torkán kifért, a királykisasszony rá sem hallgatott, futva futott haza s úgy elfeledte a békát, mintha nem is lett volna…"
Játék: Szólánc képekkel
- Bonyodalom:
"…Másnap délben, mikor éppen ebédnél ültek mind, a király, a királyné, a királykisasszonyok s az udvarbéliek, hallják, hogy odakint a márvány garádicson pliccs, placcs, ugrál fölfelé valami, aztán egyszerre csak az ajtó mellé lepcsen, kopogtat s beszól…
…Jaj, lelkem édes jó apám, mikor tegnap az erdőben játszottam, aranygolyóm a kútba esett. Keservesen sírtam s ekkor egy béka felhozta a golyót a kút fenekéről. S merthogy nagyon kívánta, megígértem neki, hogy játszótársa leszek…"
Játék: Mi kerül a király tányérjára?
- Kibontakozás:
"…Végy föl magadhoz, told közelebb hozzám a tányért, hogy együtt együnk…"
Játék: Békaköszönés
- Tetőpont:
"…Hanem ebben a pillanatban mi történt? Hej, nagy csuda történt…"
Játék: Nyelvtörő
- Megoldás:
"Ott a királyfi szép gyengén leemelte a kicsi királykisasszonyt, felvezette a palotába, aranyszékbe ültette, aztán papot hívattak, megesküdtek, s csaptak hét országra szóló lakodalmat."
Játék: Táncmulatság
III. · A tevékenység lezárása, átvezetés más tevékenysé(gek)be
Játéktevékenységek felkínálása:
- Horgászos játék.
- Tisztítsuk meg a tavat! Békák a tóban – csipeszes játékok.
- Vízi világ, Békás sudoku, Amőba, Malom – logikai gondolkodást fejlesztő játék.
- Virággyűjtögető – matematikai kártyajáték.
- Korona díszítése.
- Interaktív tábla – egyéni és páros feladatok a meséhez kapcsolódva.
Egyéni:
https://wordwall.net/hu/resource/53626895/b%c3%a9kakir%c3%a1lyfi-2
Páros:
https://wordwall.net/hu/resource/53659662/b%c3%a9kakir%c3%a1lyfi-1Reflexió – 2023. 03. 22.
· A mai nap során legfőbb célom: Közvetlen élményszerzés, komplex képességfejlesztés, a gyermekek játékosságára és kíváncsiságára támaszkodva.
Az irodalmi alkotások megszerettetése; a mese által a gyermekek szemléletmódjának, világképének kialakítása; a mese dramatizálásának előkészítése. A gyerekek anyanyelvi kultúrájának megalapozása, az olvasóvá nevelés elősegítése. Ikt kompetencia fejlesztése.
Azárt választottam mesét, mert a nyelv a kognitív fejlődés alapja, és az emberi érintkezés legfontosabb eszköze. A nyelvi fejlesztés az óvodában kiválóan megvalósítható, de folytatása az iskolában is indokolt, mert digitális korszakunkban az információkat elsősorban vizuális úton, a számítógépnél szerezzük be, és a nyelv, az emberek közti kapcsolatok legfontosabb eszköze egyre jobban elsorvad.
Azért választottam ezt a mese feldolgozási formát, mert
- Változatosabbá szerettem volna tenni a befogadás folyamatát.
- A komplex játékos képességfejlesztést szerettem volna kihasználni.
- Szerettem volna a korai tehetséggondozás egyik lehetséges megvalósítását bemutatni vegyes csoportban.
- Interaktív tábla alkalmazási lehetőségének bemutatása is feladatom volt.
A kisgyermek legfőbb tevékenysége a játék.
Én személy szerint egyetértek azokkal a pedagógiai irányzatokkal, amelyek szerint a tanulás lényege az önálló tevékenység, a pedagógus feladata tehát "csak" a megfelelõ környezet kialakítása és – ennek tulajdonképpen részeként – a figyelem felkeltése. Fokozottabban igaznak tartom ezt az egészen kicsiny gyermekek esetén. Ezért is beszélünk az óvodában tanítás helyett foglalkozásról, kezdeményezésről.
A tanulás, a tehetséggondozás kiváló eszköze a játék, amely hozzásegíti a gyermeket az iskolai sikerességhez.
Kiemelném a gondolkodtató, logikai, matematikai, stratégiai játékokat.
A játékot azonban az életkornak megfelelően kell megválasztani. Kezdetekben nem a stratégiai gondolkodás, a szabályok fontossága az elsődleges, hanem annak segítése, hogy a gyermek magabiztosan, kedvvel és élvezettel játsszon. A játék gyakori alkalmazásán keresztül fejlődik a gondolkodása, képes lesz tervezni, stratégiát kialakítani, kritikusan gondolkodni.
· Délelőtti játéktevékenységek:
- Horgászos – ügyességi játék.
- Tisztítsuk meg a tavat! Békák a tóban – csipeszes játékok.
- Vízi világ, Sudoku játékok, Amőba, Malom, Mátrix– logikai gondolkodást fejlesztő játék.
- Sport poharak – ügyességi, szem-kéz koordinációt, jobb-bal differenciálást segítő játék.
- Virággyűjtögető – matematikai kártyajáték.
- Ültessük be a kiskertet! – páros játék.
· Mese feldolgozása
A mai napot egy mese-játék köré építettem. Olyan játékra törekedtem, amelynek célja a közös örömjáték, a mesehallgatók bevonása a cselekménybe, az együtt mesélés, az együtt éneklés, a közös játék. Ebben az esetben előtérbe helyeztem tehát a közvetlen élményszerzést, vagyis a mesén keresztül történő különböző játékos tevékenységek közösségi játékát.
Az óvodai anyanyelvpedagógiában és a drámapedagógiában a gyermekekkel való közös mesélés lehet reproduktív (ismételten létrehozó) és lehet produktív (újonnan létrehozó).
Én ma a produktív mesélést választottam, vagyis a mese egy változatának közös megalkotását. Lehet ezt a dramatikus interaktív mese-játék egyik változatának is tekinteni.
(Reménykedtem abban, hogy a passzív befogadás helyett a megismerő tevékenység által történő tanulás az aktivitáson és élményszerűségen keresztül megteremti szükséges a motivációs bázist is)
· Interaktív tábla használata
Feladatom volt továbbá, hogy az interaktív tábla használatát is mutassam be a mai nap.
Úgy érzem, hogy felelősségünk van abban, hogy szabályokhoz kötve, kreatívan alkalmazzuk az informatikai eszközöket az óvodában, tudatosan vezessük az online térben a gyermekeket.
A mai korban a gyermekek már beleszületnek az internet, a technika világába. Ezt vagy jól, vagy helytelenül értelmezik, alkalmazzák. Nincsenek szokások, rendszerek. A szülők vagy tiltják, vagy korlát nélkül engedik a számítógép használatát. Nem ismerik a gyermekekre tett hatását. A mai korban sajnos sok gyermek függővé válik. Nem ő uralja az eszközöket, hanem a gép alakítja a személyiséget. A gyermekek bevezetése e világba nagy felelősség, a szülők szemléletformálása pedig egy lehetőség a kezünkben.
Az interaktív tábla használata, az általa, ill. segítségével végzett képességfejlesztés, megfelelő és elegendő időkeret adva a gyerekeknek, napi szintű a munkánkban. Két csoportban tudjuk ezt alkalmazni: Kék és lila
Az interaktív játék bármely óvodai műveltségtartamba integrálható és kreatív módon felhasználható és a tehetséggondozásban is kiváló lehetőség. Nem csak szórakoztatnak, szemléltetnek, hanem a különböző képességek fejlesztésére is kiválóan alkalmasak.
Olyan képességek komplex egészére tesz szert a kisgyermek, ami lehetővé teszi számára a kreatív, rugalmas, problémamegoldó gondolkodásmód alkalmazását, miközben az információs társadalom technológiájának professzionális szintű és kritikai szemléletmódú használatára is képessé válik. Folyamatosan megújuló innovatív tudás birtokosa lesz.
