Jó gyakorlatok

1. Mozgás

A tevékenység helye, ideje: Bp.18 Egyesített Óvoda Pestszentlőrinci Lurkó-liget Tagóvodája, lila csoport

2022. 12. 07.

A tevékenység irányítója: Kantáné Kovács Katalin

Korcsoport: Lila vegyes csoport középső és nagycsoportosai

A tevékenység tartalma:

  • Járás-, futásgyakorlatok
  • Fő gyakorlat: Egyensúlyozó járás padon, alacsony gerendán, padlóra ragasztott vonalon előre/hátra és oldalra haladással, karmunkával.
  • Kiegészítő gyakorlatok
  • Játék: Szobrász
  • Relaxáció, pihenés

A tevékenység célja:

Változatos, örömteli tevékenységekkel, és gyakorlási formákkal a testi képességek fejlesztése, a gyermeki szervezet teherbíró képességének, egészséges fejlődésének elősegítése. A természetes mozgásokkal az alapvető mozgáskészségek kialakítása, a testi és ezáltal a szellemi teljesítőképesség fokozása.

Fejlesztési feladatok:

· Nevelési feladatok: 

Szabálykövető társas viselkedés, együttműködés, pozitív énkép, önkontroll fejlesztése.

· Didaktikai feladatok:

Új mozgásforma megismerése, ismert mozgásformák gyakorlása. 

· Képességfejlesztés:

  • Értelmi képességek: Térészlelés, vizuális, akusztikus irányított figyelem, motoros emlékezet, keresztcsatornák fejlesztése. Lateralitás alakítása.
  • Motoros képességek: Kondicionális (erő, állóképesség, gyorsaság) és koordinációs (nagymozgások, szem-kéz, szem- kéz-láb koordináció, egyensúlyérzék, téri tájékozódás, testséma, finommotorika, Ritmus, reakció, kinesztetikus differenciálás – mozgásérzékelés, gyorskoordináció, állóképességi koordináció) képességek fejlesztése.
  • Anyanyelvi képességek: Légző gyakorlattal a beszédszervek erősítése. 

Szervezeti forma: Kötött

A fejlesztés módszerei: Bemutatás, magyarázat, beszélgetés, segítségadás, gyakorlás, hibajavítás, ellenőrzés, értékelés.

A fejlesztés eszközei: Tornapadok, zsámolyok, kéz nyomatok, Wesco eszközök, koordinációs létra, lábtappancsok.

Integráció más területekkel: Anyanyelvi nevelés: Légző gyakorlatokkal. Névutók használata: előtt, mögött, fönt, lent, között

A tevékenység felépítése, lépései

· A feltételek megteremtése

  • Tornaruha átvétele a teremben. (Vizuális foglalkozás és szabad játék után a tornasarokban elhelyezett székeken 09.40-től. Mozgás foglalkozás 10.00-10.45)
  • Mosdóhasználat, sorakozás, indulás a tornaterembe babzsákkal a fejen egyensúlyozva.

· A tevékenység logikai lépései/Fő rész 35'

Légzőgyakorlat: Járás közben mélytartásban szájon át kifújják a levegőt. Karlendítés magastartásba, orrukon át beszívják a levegőt.

Járás, futásgyakorlatok:

  • Óriásjárás
  • Járás magas térdemeléssel, páros karlendítés oldalsó középtartásba
  • Járás tyúklépésben
  • Sasszé
  • Futás körben, jelre különböző feladatok végrehajtása
  • Futás, jelre irányváltoztatás.

Fő- és kiegészítő gyakorlatok sorrendje:

  • Egyensúlyozó járás padon.
  • Mászás bordásfalra föl, bal kézzel a kéz forma megérintése.
  • Tovahaladás bordásfalon.
  • A túloldalon jobb kézzel a kéz forma megérintése, mászás bordásfalról le.
  • Csúszás hason/háton akadály alatt talajon fejjel előre.
  • Egyensúlyozó járás oldalirányban alacsony gerendán, karlendítéssel mélytartásból oldalsó középtartásba.
  • Fellépés-lelépés zsámolyról karlendítéssel mélytartásból oldalsó középtartásba.
  • Egyensúlyozó járás előre talajra ragasztott vonalon.
  • Szökdelés meghatározott módon koordinációs létra fokai között.
  • Nyusziugrás előre két vonal között a kéz, a láb vonalon kívül.
  • Előre/hátra/át lépések különböző távolságra lévő tárgyak fölött.

· A tevékenység lezárása 10'

  • Játék: "Szobrász játék"
  • Elköszönés

2. Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka

A tevékenység helye, ideje: Bp18Egyesített Óvoda Pestszentlőrinci Lurkó-liget Tagóvodája, lila csoport

2022. 12. 07.

A tevékenység irányítója: Kantáné Kovács Katalin

Korcsoport:Vegyes

A tevékenység tartalma: Só-liszt gyurma sütemények készítése a kis cukrászmesterek által, a babakonyhai játék gazdagítására, az ünnepvárás hangulatának megteremtése.

A tevékenység előzményei:

  • Család. Családi szerepek. Kinek mit jelent a család.
  • Szüleink foglalkozása.
  • Ismerkedés ismert és kevésbé ismert foglalkozásokkal.

A tevékenység célja:

A gyermekek egyéni fejlettségéhez és képességéhez igazodva a képi-plasztikai kifejezőképességük alakítása, élmény- és fantázia világuk gazdagítása, a vizuális alkotáshoz szükséges készségeik megalapozása, fejlesztése.

Fejlesztési feladatok:

Nevelési feladatok: Türelem, kitartás, feladattudat fejlesztése, esztétikai érzékük, szép iránti fogékonyságuk alakítása, egymás munkájának megbecsülése, elismerése.

Didaktikai feladatok: Gyerekek figyelmének felkeltése, tanult munkafolyamatok gyakorlása, alkalmazása.

Képességfejlesztés:

  • Értelmi képességek fejlesztése: Érzékelés – észlelés, figyelem, gondolkodás, emlékezet, képzelet fejlesztése. 
  • Szociális képességek fejlesztése: Önismeret, önértékelés, alkalmazkodó- és együttműködő képesség fejlesztése.
  • Anyanyelvi képességek fejlesztése:  Beszédértés, szövegértés fejlesztése, szókincsbővítés, kommunikációs készség alakítása. 
  • Testi képességek fejlesztése: Finommotoros koordináció fejlesztése. 


Szervezeti forma: Kötetlen.

A fejlesztés módszerei: Szemléltetés, beszélgetés, magyarázat, gyakorlás, ellenőrzés, értékelés.

A fejlesztés eszközei: Só-liszt gyurmák, sodrófák, gyúró deszkák, süteményformák, tálca, kötények.

Munkaforma: Mikrocsoportos, egyéni.

Integráció más területekkel: Külső-világ tevékeny megismerése, verselés, mesélés, ének-zene.


A tevékenység felépítése, lépései


I. A feltételek megteremtése

  • Szükséges eszközök előkészítése, munkaterület kialakítása.
  • Motiváció:

"Süssünk, süssünk valamit" kezdetű gyermekdal eléneklése.

Téma felkínálása: "Ki szeretne megismerkedni a cukrász mesterséggel és velem só-liszt gyurma süteményeket sütni?"

Ujjtorna:

"Ujjaimat mutogatom, közben vígan mondogatom…"

"Szita-szita sűrű szita…"

II. A tevékenység logikai lépései/Fő rész

Eszközök kiosztása, köténykötés, munkafolyamatok megbeszélése:

  • A gyurma tapintása, gyúrása, nyújtása.
  • Formák szaggatása.
  • Az elkészült munkák összegyűjtése, szárítása.
  • Az elkészült munkák értékelése.


III. A tevékenység lezárása, átvezetés más tevékenysé(gek)be

Lehetőség más tevékenységekre:

  • Babakonyhai játék gazdagítása: Vendégeket várunk, terítsünk meg a vendégeknek. A gyerekek által készített karácsonyi sütemények felhasználása.
  • Építés, szerelés, babaházas, fodrászos, számítógépes, játékok.
  • "Mesterségek kirakó".
  • "Foglalkozások" memória.


Reflexió 2022. 12. 07.

Az életkori és fejlettségbeli különbségek miatt a tervező, szervező, lebonyolító munkánk nagyobb odafigyelést, felkészültséget kíván. Csoportösszetételünk: 24 fő: 10 kiscsoportos, 8 középsős, 6 tanköteles korú.

A kicsik nagyon nagy odafigyelést igényelnek! Nagy segítség a dadus nénik, pedagógiai asszisztensek jelenléte. A szervezett foglalkozásokat nehéz lenne megtartani nélkülük az eltervezett módon.

Szabad játék tevékenységei, előzmények:

A család témakört kezdtük el már több mint egy hete a gyerekekkel. Az adventi időszak, az ünnepre való készülődés remek alkalmat teremt arra, hogy belemerüljünk a család témakörébe. A családhoz kapcsoltuk az otthon feldolgozását, kik laknak a családi házban, kinek milyen szerepe van otthon. Szót ejtettünk arról, hogy kinek mivel foglalkoznak a szülei, milyen mesterségeket, foglalkozásokat ismernek.

Mivel az ismeretnyújtás, tapasztalás, fejlesztés legalapvetőbb eszköze a játék, ezért sok-sok játéktevékenységgel készültem ebben a témakörben, melyekből a gyerekek szabadon választhattak a mindennapok során. Igyekeztem úgy összeválogatni a játékokat, hogy azok között kicsik-nagyok megtalálják a képességeikhez, érdeklődésükhöz valót. Egy-egy tevékenységet több oldalról is megközelítettünk:

  • Építő munkások – Papír- szivacs téglákból, fakockákból, homokból, a nagyobbak fa fejlesztő-házépítős játékból is választhattak. Aki homokozott, annak természetesen a takarítást is gyakorolni kellett.

A nagyokkal közösen terveztünk, építettünk papírból babaházat, melyet a gyerekek által készített bútorokkal, textil kiegészítőkkel be is rendeztünk. Ők találták ki, hogyan legyen lépcső, hol legyen a fürdőszoba…. Közben kőművesek, ácsok, szobafestők, asztalosok voltunk. A kisfiúkkal pedig garázst készítettünk autózáshoz.

  • Szerelőknek matatófalat készíttettem és van egy kicsit nehezebb csavarozó-szerelős fa játékunk is.
  • Szövés technikáját is több fokozaton keresztül gyakoroltuk. Nagyobb papírdoboz oldalából készített kereten dekorgumi csíkokkal lehetett gyakorolni, majd kisebb szövőkereten fonallal egyénileg, végül a nagy szövőkereten közös szőnyeg készül.
  • A fodrászos játéknál hajfonást, gumizást, frizurakészítést, masnikötést gyakorolhattak a gyerekek. De lehetőség volt papír fejek hajkölteményét is elkészíteni.
  • Terveztem két számítógépes játékot is:
  • Az egyik játék az, hogy az interaktív tábla segítségével tervezhettek, rajzolhattak a gyerekek. Nagyon jó lehetőség többek között a finommotorika fejlesztésére, hiszen azok is szívesen rajzolnak rajta, akik nem igazán ülnek le asztalhoz színezni, rajzolni. Többek között ezért is terveztem a mai napra gyurmázást, mert a kicsik mellett a középsős fiúknak is nagy szükség van a megsegítésre ezen a területen.
  • A másik, papír mappából és teásdobozból készült "laptop". A teás dobozos kisebbeknek való, gombok válogatása a cél, szín, ill. nagyság szerint. A mappás laptop nagyobbaknak való, többféle cserélhető, letörölhető feladatlappal.

Közben a szülőket is bevonva újrahasznosítottunk, környezettudatosak voltunk.

Nem feledkeztünk meg mindeközben az ünnepi készülődésről sem. Így kapcsolódott a témánkhoz a vizuális tevékenység anyaga is.

Vizuális

Célom: A gyermekek egyéni fejlettségéhez és képességéhez igazodva a képi-plasztikai kifejezőképességük alakítása, élmény- és fantázia világuk gazdagítása, a vizuális alkotáshoz szükséges készségeik megalapozása, fejlesztése.

Legfontosabb feladatom a sokoldalú tapasztalatszerzés az egész nap folyamán. Érzékelés (látás, hallás, tapintás) – észlelés (szemfixáció, alaklátás, tapintás, keresztcsatornák), figyelem, gondolkodás, kreativitás fejlesztése. Valamint az, hogy tanuljanak meg játszani, a játékszerekre vigyázzanak azokra, rendeltetésszerűen használják, hiszen látható, tapasztalható, hogy mennyit dolgoztunk egy-egy eszközzel.

Nagyon nagy probléma nálunk az is, hogy nem figyelnek sokszor egymás, vagy a felnőtt mondandójára. Ezért a nagyok sokszor nem értik meg a feladatot, vagy nem jól hajtják végre, nem fejezik be a kért dolgot. Sokszor csak a mondat első felét hallják meg. Igyekszem arra is figyelni, hogy ezen a területen is fejlődjenek.

Mozgás

A mozgás foglalkozáson a középső-és nagycsoportos korú gyerekek vettek részt. A szabad játék után a gyerekek a teremben öltöztek át tornaruhába, mosdóhasználat után indultunk a tornaterembe.

A foglalkozás során célom volt: Változatos, örömteli tevékenységekkel és gyakorlási formákkal a testi képességek fejlesztése, a gyermeki szervezet teherbíró képességének, egészséges fejlődésének elősegítése. A természetes mozgásokkal az alapvető mozgáskészségek kialakítása, a testi és ezáltal a szellemi teljesítőképesség fokozása.

A mai és a havi mozgás tevékenység legfontosabb feladata az egyensúlyérzék fejlesztése volt.

Az egyensúlyérzék és a mozgás fejlődése szoros összeköttetésben áll az értelmi képességekkel. Egyensúlyozáskor idegrendszerünk (pontosabban a vesztibuláris idegrendszer) érzékeli a térbeli helyzetünket, korrigálja a mozdulatainkat, megfelelően működteti a szemmozgásunkat, felügyeli az izomtónusunkat és mozdulataink sebességét. Ha nem megfelelően fejlődik, problémák adódhatnak például a szem-kéz koordináció területén, vagy a téri tájékozódás során (mindkettő nélkülözhetetlen az írás-olvasás tanulásához).

A berendezett tornateremben körben biztosítottam helyet arra, hogy a bemelegítő légzőgyakorlatot, járás-futás gyakorlatokat el tudjuk végezni. A bemelegítés során a szervezet sokoldalú átmozgatására törekedtem, ami felkészíti a szervezetet a fokozott terhelésre. A bemelegítés mozgásanyagának célja a keringésfokozás volt, klasszikus módszerrel (a tornateremben járás, -futás gyakorlatokkal, karmunkával), olyan rávezető gyakorlatokkal, amely a főgyakorlat elsajátításának lehetőségét biztosítja, könnyíti meg.

A foglalkozás fő részének anyaga: Egyensúlyozó járás kül. magasságú és alátámasztású felületeken.

A kiegészítő gyakorlatok ismert mozgásformák. Az anyag kiválasztásánál figyelembe vettem az életkori sajátosságokat.

A mozgás tevékenységek anyaga óvodáskorban:

3-4 évesek: Természetes mozgások, nagymozgások fejlesztése (Járások, futások, csúszások, kúszások, mászások, talajon, szereken, tárgyak alatt, fölött, azok megkerülésével.) Testrészek ismeretét célzó gyakorlatok, tárgyakhoz viszonyított testhelyzetek gyakorlása.

5-6-7 évesek: A természetes mozgások, nagymozgások fejlesztése mellett a tér mozgásos megismerése, egyensúlyérzék, szem-kéz, szem-láb koordináció fejlesztése, oldaliság tanítása. Finommotorika, keresztcsatornák fejlesztése, észlelés fejlesztése.

Az egyensúlyérzék fejlesztése ebben az életkorban azért lényeges, mert a vesztibuláris rendszer fejlettsége a központi idegrendszeri folyamatok fejlettségének a mutatója. Ingerlése segíti az idegrendszeri folyamatok érését, ezen keresztül befolyásolja a kognitív folyamatok fejlődését.

A gyakorlás során törekedtem arra, hogy a változatos tartalmú, változó irányú mozgásokat a testsémára, oldaliságra koncentrálva, névutókat helyesen alkalmazva, a motoros szeriális sorrendet betartva gyakorolják a gyerekek.

Nem szoktam mindig ilyen sok kiegészítő gyakorlatot alkalmazni, mert szeretem alaposabban ellenőrizni a mozgások helyes kivitelezését. Ezek azonban ismert kiegészítő feladatok voltak. Ezen kívül számítottam arra, hogy sokan leszünk és nem szerettem volna ha sok a várakozási idő, nagy torlódások alakulnak ki.

A mozgás-beszéd ritmusának gyakorlására is hangsúlyt fektetek. A térpercepció és a verbalitás eltérően fejlődik. A nyelvelsajátításának az időszaka korábbra tehető, mint a térészlelés kialakulásáé. Ezen kívül a nemek között is eltérés figyelhető meg. A lányoknál a beszédkészség, a fiúknál a térpercepció fejlődik hamarább. A két funkció eltérő fejlődésének az oka, hogy kialakulásuk különböző agyi régiókhoz kapcsolódik. A verbális a bal, a térészlelés a jobb félteke működéséhez. A verbalizáció összekapcsolása motoros feladatokkal mindkét funkció fejlődését elősegíti.

A mozgás tevékenységet önfeledt játékkal zártuk, mely eszköz nélküli, hangulatos, egyszerű feladatot, szabályt tartalmazó, könnyen elsajátítható mozgásos játék volt.

Nagyon fontosnak tartom a szervezett, irányított, fokozatosságot, egymásra épülést figyelembe veveő mozgásfoglalkozásokat. Hiszen a mozgás a testi képességek fejlesztésén túl hatással van a kognitív képességek fejlődésére (motoros memória, szándékos, irányított figyelem, problémamegoldó gondolkodás, döntés stb.), együttműködő készség – kooperáció (sorváltóversenyek, csapatjátékok, kooperatív játékok), kompromisszumkészség, lemondás, önfeláldozás (akaratosság, önzés visszaszorítása), kölcsönös felelősség és függés (csapatjáték), önállóság, kreativitás, tolerancia, türelem-megértés, másság elfogadása, önelfogadás – helyes önértékelés kialakítása (mérhető teljesítmények!), reális énkép, önfegyelem, kitartás (segít a sikerélmény) alakítására.

A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy az óvodában (iskolában), ill. ebben a korban nagyobb szerepet kell biztosítani a mozgásnak, mert a tanulási zavarok megelőzésében, ill. leküzdésében fontos szerepet játszik.



3. Mesés játék IKT alkalmazásával

A tevékenység megnevezése: Verselés, mesélés (mese)

A tevékenység helye, ideje: BP18 Egyesített Óvoda Pestszentlőrinci Lurkó-liget Tagóvodája, "Lila csoport" 2023. 03. 22.

A tevékenység irányítója:Kantáné Kovács Katalin

Korcsoport:vegyes

A tevékenység tartalma:

Grimm: A békakirály című ismert mese feldolgozása. Produktív mesélés játékos tevékenységek és info- kommunikációs eszköz alkalmazásával.

A tevékenység előzményei:

  • Víz világnapja – Kísérletek, tevékenységek, játékok a vízzel. A víz haszna, takarékosság fontossága. A víz élővilága. Terepasztal készítése.
  • IKT:

https://www.nkp.hu/tankonyv/kommunikacio_6/lecke_05_001

https://wordwall.net/hu/resource/12610909/p%C3%A1ros%C3%ADt%C3%B3-v%C3%ADz

  • Grimm: A békakirály – interaktív mesélés

A tevékenység célja: Közvetlen élményszerzés, komplex képességfejlesztés a gyermekek játékosságára és kíváncsiságára támaszkodva. Az irodalmi alkotások megszerettetése; a mese által a gyermekek szemléletmódjának, világképének kialakítása; a mese dramatizálásának előkészítése. Ikt kompetencia alakítása.

Fejlesztési feladatok:

· Nevelési feladatok: A közös játékkal, verseléssel a gyerekek kapcsolatteremtő, együttműködő, alkalmazkodó képességének alakítása.

· Didaktikai feladatok: A gyermekek természetes beszéd- és kommunikációs kedvének fenntartása, ösztönzése kérdésekkel, képekkel, élmények felidéztetésével. Ismert mese bemutatása, a szereplők, a fordulópontok érzékeltetése színes előadásmóddal, játékokkal. Az élmény tovább éltetése; átvezetés a szabadjátékba.

· Képességfejlesztés:

  • Értelmi képességek fejlesztése: Érzékelés, észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás, fantázia, kreativitás, keresztcsatornák fejlesztése. 
  • Szociális képességek fejlesztése: A közös mese-játékkal, a közös átéléssel együttes élmény nyújtása, a közösségi érzés, Alkalmazkodó- és együttműködő képesség fejlesztése.
  • Anyanyelvi képességek fejlesztése: A mese szóhasználatának segítségével a gyermeki nyelv szókincsének és kifejezőkészségének fejlesztése. Beszédhanghallás, artikulációs készség fejlesztése.
  • Testi képességek fejlesztése: Nagymozgások, téri tájékozódás fejlesztése. Finommotorika, szem-kéz koordináció, ritmusérzék fejlesztése.

Szervezeti forma: Kötetlen

A fejlesztés módszerei: Beszélgetés, magyarázat, szemléltetés, gyakorlás, ellenőrzés, értékelés.

A fejlesztés eszközei: Játéktevékenység eszközei: Horgászos játék, Tisztítsuk meg a tavat! Békák a tóban – csipeszes játékok. Vízi világ, Békás sudoku, Amőba, Malom – logikai gondolkodást fejlesztő játék. Virággyűjtögető – matematikai játék. Mese eszközei: mesekapu, béka báb, kislabda, a mese állomásait ábrázoló képek, játékok, kampó 2 db. Interaktív tábla

Munkaforma: Egyéni, páros, mikro csoportos, csoportos

Kapcsolata más műveltségterületekkel: Külső világ tevékeny megismerése; mozgás; ének, zene, énekes játékok, gyermektánc, rajzolás, mintázás, kézimunka. 


A tevékenység felépítése, lépései

I. Feltételek megteremtése

· Szervezés: Megfelelő hely, eszköz, elegendő idő biztosítása.

· Pszichés feltételek: Derűs, nyugodt, érzelmi biztonságot nyújtó, elfogadó csoportlégkör megteremtése. A gyermek kezdeményezési lehetőségének, önállóságának tiszteletben tartása.

· Játéktevékenységek felkínálása:

  • Horgászos – ügyességi játék.
  • Békák a tóban – csipeszes játék.
  • Tisztítsuk meg a tavat – csipeszes társasjáték.
  • Vízi világ - memória.
  • Virággyűjtögető – matematikai kártyajáték.
  • Ültessük be a kiskertet! – páros játék.
  • Sudoku játékok, Amőba, Malom, Mátrix– logikai gondolkodást fejlesztő játék.
  • Sport poharak – ügyességi, szem-kéz koordinációt, jobb-bal differenciálást segítő játék.

· Motiváció:

  • Békabáb elrejtése, megtalálása a csoportszobában. Tervszerű, spontán (indirekt) kezdeményezéssel a gyerekek érdeklődésének felkeltése.
  • Mesekapun át belépés a mesébe: G. Joó Katalin: Mesekert


II. · A tevékenység logikai lépései/Fő rész 30'

A mese feldolgozása:

  • Bevezetés:

"Volt egyszer egy király s annak három lánya. Szép volt mind a három, de különösen a legkisebb…"

Játék: Hideg-meleg játék

"…Várj csak, várj, kiáltott a béka, vigyél magaddal, én nem tudok úgy szaladni, mint te! De hiszen brekeghetett, ahogy a torkán kifért, a királykisasszony rá sem hallgatott, futva futott haza s úgy elfeledte a békát, mintha nem is lett volna…"

Játék: Szólánc képekkel

  • Bonyodalom:

"…Másnap délben, mikor éppen ebédnél ültek mind, a király, a királyné, a királykisasszonyok s az udvarbéliek, hallják, hogy odakint a márvány garádicson pliccs, placcs, ugrál fölfelé valami, aztán egyszerre csak az ajtó mellé lepcsen, kopogtat s beszól…

…Jaj, lelkem édes jó apám, mikor tegnap az erdőben játszottam, aranygolyóm a kútba esett. Keservesen sírtam s ekkor egy béka felhozta a golyót a kút fenekéről. S merthogy nagyon kívánta, megígértem neki, hogy játszótársa leszek…"

Játék: Mi kerül a király tányérjára?

  • Kibontakozás:

"…Végy föl magadhoz, told közelebb hozzám a tányért, hogy együtt együnk…"

Játék: Békaköszönés

  • Tetőpont:

"…Hanem ebben a pillanatban mi történt? Hej, nagy csuda történt…"

Játék: Nyelvtörő

  • Megoldás:

"Ott a királyfi szép gyengén leemelte a kicsi királykisasszonyt, felvezette a palotába, aranyszékbe ültette, aztán papot hívattak, megesküdtek, s csaptak hét országra szóló lakodalmat."

Játék: Táncmulatság


III. · A tevékenység lezárása, átvezetés más tevékenysé(gek)be

Játéktevékenységek felkínálása:

  • Horgászos játék.
  • Tisztítsuk meg a tavat! Békák a tóban – csipeszes játékok.
  • Vízi világ, Békás sudoku, Amőba, Malom – logikai gondolkodást fejlesztő játék.
  • Virággyűjtögető – matematikai kártyajáték.
  • Korona díszítése.
  • Interaktív tábla – egyéni és páros feladatok a meséhez kapcsolódva.

Egyéni:

https://wordwall.net/hu/resource/53626895/b%c3%a9kakir%c3%a1lyfi-2

Páros:

https://wordwall.net/hu/resource/53659662/b%c3%a9kakir%c3%a1lyfi-1


Reflexió – 2023. 03. 22.


· A mai nap során legfőbb célom: Közvetlen élményszerzés, komplex képességfejlesztés, a gyermekek játékosságára és kíváncsiságára támaszkodva.

Az irodalmi alkotások megszerettetése; a mese által a gyermekek szemléletmódjának, világképének kialakítása; a mese dramatizálásának előkészítése. A gyerekek anyanyelvi kultúrájának megalapozása, az olvasóvá nevelés elősegítése. Ikt kompetencia fejlesztése.

Azárt választottam mesét, mert a nyelv a kognitív fejlődés alapja, és az emberi érintkezés legfontosabb eszköze. A nyelvi fejlesztés az óvodában kiválóan megvalósítható, de folytatása az iskolában is indokolt, mert digitális korszakunkban az információkat elsősorban vizuális úton, a számítógépnél szerezzük be, és a nyelv, az emberek közti kapcsolatok legfontosabb eszköze egyre jobban elsorvad.

Azért választottam ezt a mese feldolgozási formát, mert

  • Változatosabbá szerettem volna tenni a befogadás folyamatát.
  • A komplex játékos képességfejlesztést szerettem volna kihasználni.
  • Szerettem volna a korai tehetséggondozás egyik lehetséges megvalósítását bemutatni vegyes csoportban.
  • Interaktív tábla alkalmazási lehetőségének bemutatása is feladatom volt.


A kisgyermek legfőbb tevékenysége a játék.

Én személy szerint egyetértek azokkal a pedagógiai irányzatokkal, amelyek szerint a tanulás lényege az önálló tevékenység, a pedagógus feladata tehát "csak" a megfelelõ környezet kialakítása és – ennek tulajdonképpen részeként – a figyelem felkeltése. Fokozottabban igaznak tartom ezt az egészen kicsiny gyermekek esetén. Ezért is beszélünk az óvodában tanítás helyett foglalkozásról, kezdeményezésről.

A tanulás, a tehetséggondozás kiváló eszköze a játék, amely hozzásegíti a gyermeket az iskolai sikerességhez.

Kiemelném a gondolkodtató, logikai, matematikai, stratégiai játékokat.

A játékot azonban az életkornak megfelelően kell megválasztani. Kezdetekben nem a stratégiai gondolkodás, a szabályok fontossága az elsődleges, hanem annak segítése, hogy a gyermek magabiztosan, kedvvel és élvezettel játsszon. A játék gyakori alkalmazásán keresztül fejlődik a gondolkodása, képes lesz tervezni, stratégiát kialakítani, kritikusan gondolkodni.

· Délelőtti játéktevékenységek:

  • Horgászos – ügyességi játék.
  • Tisztítsuk meg a tavat! Békák a tóban – csipeszes játékok.
  • Vízi világ, Sudoku játékok, Amőba, Malom, Mátrix– logikai gondolkodást fejlesztő játék.
  • Sport poharak – ügyességi, szem-kéz koordinációt, jobb-bal differenciálást segítő játék.
  • Virággyűjtögető – matematikai kártyajáték.
  • Ültessük be a kiskertet! – páros játék.

· Mese feldolgozása

A mai napot egy mese-játék köré építettem. Olyan játékra törekedtem, amelynek célja a közös örömjáték, a mesehallgatók bevonása a cselekménybe, az együtt mesélés, az együtt éneklés, a közös játék. Ebben az esetben előtérbe helyeztem tehát a közvetlen élményszerzést, vagyis a mesén keresztül történő különböző játékos tevékenységek közösségi játékát.

Az óvodai anyanyelvpedagógiában és a drámapedagógiában a gyermekekkel való közös mesélés lehet reproduktív (ismételten létrehozó) és lehet produktív (újonnan létrehozó).

Én ma a produktív mesélést választottam, vagyis a mese egy változatának közös megalkotását. Lehet ezt a dramatikus interaktív mese-játék egyik változatának is tekinteni.

(Reménykedtem abban, hogy a passzív befogadás helyett a megismerő tevékenység által történő tanulás az aktivitáson és élményszerűségen keresztül megteremti szükséges a motivációs bázist is)

· Interaktív tábla használata

Feladatom volt továbbá, hogy az interaktív tábla használatát is mutassam be a mai nap.

Úgy érzem, hogy felelősségünk van abban, hogy szabályokhoz kötve, kreatívan alkalmazzuk az informatikai eszközöket az óvodában, tudatosan vezessük az online térben a gyermekeket.

A mai korban a gyermekek már beleszületnek az internet, a technika világába. Ezt vagy jól, vagy helytelenül értelmezik, alkalmazzák. Nincsenek szokások, rendszerek. A szülők vagy tiltják, vagy korlát nélkül engedik a számítógép használatát. Nem ismerik a gyermekekre tett hatását. A mai korban sajnos sok gyermek függővé válik. Nem ő uralja az eszközöket, hanem a gép alakítja a személyiséget. A gyermekek bevezetése e világba nagy felelősség, a szülők szemléletformálása pedig egy lehetőség a kezünkben.

Az interaktív tábla használata, az általa, ill. segítségével végzett képességfejlesztés, megfelelő és elegendő időkeret adva a gyerekeknek, napi szintű a munkánkban. Két csoportban tudjuk ezt alkalmazni: Kék és lila

Az interaktív játék bármely óvodai műveltségtartamba integrálható és kreatív módon felhasználható és a tehetséggondozásban is kiváló lehetőség. Nem csak szórakoztatnak, szemléltetnek, hanem a különböző képességek fejlesztésére is kiválóan alkalmasak.

Olyan képességek komplex egészére tesz szert a kisgyermek, ami lehetővé teszi számára a kreatív, rugalmas, problémamegoldó gondolkodásmód alkalmazását, miközben az információs társadalom technológiájának professzionális szintű és kritikai szemléletmódú használatára is képessé válik. Folyamatosan megújuló innovatív tudás birtokosa lesz.



© 2021 GYERMEKMOSOLY. 1013 Budapest, Clark Ádám tér 1.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el